Terapia pedagogiczna

„Dobry wychowawca, który nie wtłacza a wyzwala, nie ciągnie a wznosi,

nie ugniata a kształtuje, nie dyktuje a uczy, nie żąda a zapytuje – przeżyje wraz z dziećmi

wiele natchnionych chwil.” 

W pracy terapeutycznej wykorzystujemy szereg metod wspomagających rozwój dziecka.

METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE

Nieodzowny i bardzo istotny element życia stanowi ruch. Szczególnego znaczenia nabiera on u osób z głębokim upośledzeniem umysłowym, u których motoryka jest bardzo ograniczona.   Metodą, w której wykorzystujemy ruch do terapii i wspomagania rozwoju psychofizycznego dziecka jest Ruch Rozwijający W. Sherborne. Ćwiczenia wykorzystywane w tej metodzie oparte są na naturalnych potrzebach dziecka.   Dzięki prostym i naturalnym ruchom buduje się u dziecka:

  1. świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
  2. świadomość przestrzeni i działania w niej,
  3. dzielenie przestrzeni z innymi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.

PROGRAMY AKTYWNOŚCI, ŚWIADOMOŚĆ CIAŁA, KONTAKT I KOMUNIKACJA (AUTORSTWA M.CH.KNILLÓW)

Zajęcia te są formą aktywności ruchowej przy muzyce. Każdemu ćwiczeniu odpowiada inny akompaniament i w ten sposób dzieci uczą się przewidywać co będzie działo się za chwilę, a to właśnie zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa.   Ćwiczenia są proste, większość dzieci wykonuje je samodzielnie lub z niewielką pomocą nauczyciela np. pocieranie dłoni, głaskanie głowy, wymachiwanie rękoma. Istotne jest także, aby zajęcia odbywały się w tym samym miejscu, o jednakowym czasie.

PEDAGOGIKA ZABAWY KLANZA

Istotą tej metody jest rozwijanie potencjału twórczego uczestników poprzez wyzwalanie ich aktywności w atmosferze wzajemnej akceptacji i zrozumienia. W tych działaniach metoda odwołuje się do pedagogiki zabawy. W Metodzie Klanzy wykorzystuje się: taniec, ruch, muzykę, odpoczynek, relaks, przestrzeń otoczenia.  Tworzenie warunków do uczenia się przez: działanie, przeżywanie, odkrywanie.

METODA MALOWANIA DZIESIĘCIOMA PALCAMI

Metoda polega na malowaniu dłońmi, które uczeń wcześniej zanurza w miseczkach z farbą. Potrzebny jest papier, farby oraz sporo miejsca do przeprowadzenia zajęć. W trakcie zajęć nauczyciel obserwując wychowanka może wysunąć następujące wnioski: stosunek do tworzywa (dystans lub zaangażowanie), czas trwania pracy, element ruchu, stosunek do kolorów.

PORANNY KRĄG – STYMULACJA POLISENSORYCZNA WG PÓR ROKU

To program wielozmysłowej stymulacji, obejmującej dotyk, wzrok, słuch i węch dziecka. Głównym celem tych zajęć jest rozbudzenie możliwości percepcyjnych dziecka, budowanie zaufania, poczucia bezpieczeństwa, które dokonuje się dzięki rytualizacji czynność, pobudzaniu aktywności, wzmacnianiu kompetencji komunikacyjnych dziecka oraz więzi między wychowankami, a także między podopiecznymi a terapeutą.   W „porannym kręgu” wykorzystywany jest świat przyrody – źródło symboli podstawowych: żywiołów, barw, zapachów, smaków, wrażeń dotykowych i termicznych, które, które ułatwiają zrozumienie znaczenia zajęć na drodze wielozmysłowego poznawania świata. Zajęcia te mają wyraźnie wyodrębnione etapy za pomocą symboli wzrokowych, dotykowych, smakowych, dźwiękowych i słuchowych.

METODA FELICJI AFFOLTER

 

20161018_133902

 

W tej metodzie terapeuta pomaga programować czynność dziecka w ten sposób, iż kładzie swoje ręce na jego rękach i lekko je naprowadzając kieruje czynnością, którą wykonuje podopieczny. Dzięki tym działaniom dziecko może przeżywać siebie jako sprawcę. Instrukcja terapeuty jest przekazywana wyłącznie przez dotyk.

  14708106_1971300013096828_6854133561103099790_n14729270_1971299936430169_8126916421881777181_n532

PSOUU w Mikołowie

Kontakt

Ośrodek Rehabilitacyjno Edukacyjno Wychowawczy
w Wyrach

ul. Ks. Bojdoła 3a
43-175 Wyry
tel: (32) 218-70-01
e-mail: orew.wyry@psouu.org.pl

Nasz Facebook

Unable to display Facebook posts.
Show error

Error: Error validating application. Application has been deleted.
Type: OAuthException
Code: 190
Please refer to our Error Message Reference.

Skontaktuj się z nami